Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2013

Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης υποδέχεται, στο πλαίσιο της πράξης «ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ: Επιρροές και Σύγχρονες Προσεγγίσεις» που εντάσσεται στο Π.Ε.Π. «ΑΤΤΙΚΗ» του ΕΣΠΑ 2007-2013, τη Σχολή Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών του Πανεπιστημίου του Leeds Πέμπτη 12, Παρασκευή 13 & Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2013, στις 21:00 Σχολή Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών του Πανεπιστημίου Leeds «Αντιγόνη» (βασισμένη στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή) Διασκευή: Ashley Scott- Layton Σκηνοθεσία Γιώργου Ροδοσθένους,


Θα κατεβώ την αλέα των φλεγόμενων κορμιών. 
Θα πω «δέχομαι» κάτω από κομφετί τούβλων και σπασμένων γυαλιών. 
Θα ανεβάσεις το ποτισμένο με αίμα βέλο
               Και θα βρεις το φάντασμα της Αντιγόνης.
Ashley Scott-Layton 
Η παράσταση συστήνει μια νέα εκδοχή της Αντιγόνης του Σοφοκλή, όπως την έχει συλλάβειο Ashley Scott-Layton. Στο πλαίσιό της αναδύονται θέματα ατομικής ταυτότητας, πολιτικής ελευθερίας,
αλλά και ενός καταδικασμένου γάμου, με τη δράση να τοποθετείται μέσα σε ένα οίκο νυφικών
Το πρωτότυπο σοφόκλειο κείμενο διασκευάζεται μέσω της ενεργητικής, σύγχρονης σωματικής
προσέγγισής του, καθώς η σωματική και ακουστική ερμηνεία της αφήγησης είναι βασικός 
στόχος της παράστασης.
Οι συντελεστές δημιουργούν και παρουσιάζουν έναν Χορό, αποτελούμενο 
από διακριτές και ξεχωριστές οντότητες (υπαλλήλους ενός οίκου νυφικών). 
Κατά τη διάρκεια των προβών, η ομάδα εστίασε την προσοχή της στη σχέση Αίμoνα-Αντιγόνης και στις ετοιμασίες του γάμου τους, ο οποίος μοιάζει εξ αρχής καταδικασμένος. 
Επίσης τονίστηκαν η καταστροφική, εν προκειμένω, σχέση πατέρα-γιου και οι τραγικές συνέπειές της. Πρόθεση της ομάδας αποτελεί και η ανάδειξη της σωματικότητας, αλλά και των γεγονότων που στην Αρχαία Τραγωδία συνέβαιναν εκτός σκηνής (θάνατοι) και παραδοσιακά περιγράφονταν από τους αγγελιοφόρους, ως βασικό κομμάτι του έργου με την παρουσίασή τους επί σκηνής. Η παράσταση ξεκινά αναφέροντας εμμέσως τη σύγχρονη βρετανική πραγματικότητα των διαδηλώσεων και των ταραχών του 2011. 
Παίζουν 10 επαγγελματίες Βρετανοί ηθοποιοί που είναι όλοι απόφοιτοι της Σχολής
 Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών
 (School of Performance and Cultural Industriesτου Πανεπιστημίου του Ληντς (Leeds) 
και παίζουν σε μεγάλες σκηνές του Λονδίνου όπως οι:  Tom Colley (The Judas KissLondon West End) θα ερμηνεύσει τον Κρέοντα, η Lauren Garnham (The Sea PlaysLondon Old Vic) θα ερμηνεύσει τον ρόλο της Αντιγόνης, ο Johnny Gould (EnjoyLondon West End) θα είναι ο Αίμων και η Louisa Roberts (Steel PierLondon West End) θα εμφανιστεί ως Ευρυδίκη κ.α.
Επίσης, συμμετέχουν και 11 επιλεγμένοι Έλληνες ηθοποιοί, χορευτές και περφόρμερ 
 -από τους 96 που παρακολουθούν το σεμινάριο και τα εργαστήρια του Πανεπιστημίου στο ΙΜΚ.
Συντελεστές
Συγγραφέας   Ashley Scott-Layton
Σκηνοθέτης   Γιώργος Ροδοσθένους
Βοηθός Σκηνοθέτη  Tom Colley
Φωτισμοί  Matthew Baker

Αντιγόνη  Lauren Garnham
Ισμήνη  Lauren Jackson
Κρέων   Tom Colley 
Αίμων  Johnny Gould
Ευρυδίκη  Louisa Roberts 
Τειρεσίας  Jordan Fox
Φρουρός Charlie Woollhead

Υπάλληλοι   Lizzie Carter 
Moya McGinn 
Amy Jackson
Ακόμη συμμετέχουν και οι:  Αποστόλου Αννίτα, Αυγουστίδου Στέλλα,  
Εγγλεζάκη Ευφημία, Ευκαρπίδου Ανθούλα, 
Κίσκιλα Άννα, Κολλινιάτη Μαρία-Άρτεμις,
Μπούντα Σοφία-Ιόλη, Νιάχα Ιωάννα,  Παπαδοπούλου Χριστίνα, Χαριτωνίδου Αφροδίτη,  Χατζής Κοσμάς
Η παράσταση ανεβαίνει στα αγγλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους
Σχολή Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών
(School of Performance and Cultural Industries)
του  Πανεπιστημίου Leeds
«Αντιγόνη»
(βασισμένη στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή)
Διασκευή:  Ashley ScottLayton
Σκηνοθεσία Γιώργου Ροδοσθένους,
12, 13 & 14 Σεπτεμβρίου 2013, στις 21:00
Αίθουσα: Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης
Διάρκεια: 65΄
Είσοδος Ελεύθερη Απαραίτητη η κράτηση θέσεων. 
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. 
Πληροφορίες/Κρατήσεις: 210 34 18 579, Δευ – Παρ 11:00 – 14:00
http://ancientdrama.mcf.gr/www.mcf.gr
Σημείωμα του Δραματουργού Ashley Scott-Layton 
Δυο αδελφοί πεθαίνουν. 
Το Κράτος ανακηρύσσει τον ένα ήρωα, τον άλλο τρομοκράτη. 
Ένας αυθαίρετος διαχωρισμός που διχάζει την πόλη στα δύο. 
Στο επίκεντρο, δύο εραστές που βλέπουν το γάμο τους να χάνεται, 
εξαιτίας της εθελοτυφλίας ενός γελοίου άρχοντα.
Τιμή, αγάπη και πίστη δηλητηριάζονται από την απληστία και την αγνωμοσύνη του διεφθαρμένου 
συστήματος.  
Η Αντιγόνη του Σοφοκλή θεωρείται από πολλούς ως ένα από τα σπουδαιότερα  θεατρικά έργα
 που γράφτηκαν ποτέ. Η επιρροή του ηχεί μέσα στον χρόνο. Αυτή η εκδοχή είναι μια ηχώ:
 Η κραυγή της Αντιγόνης για δικαιοσύνη μέσα στους βρυχηθμούς των διαδηλώσεων του 
φλεγόμενου Λονδίνου.
Σημείωμα του Σκηνοθέτη  Καθηγητή Γιώργου Ροδοσθένους:
Μια πρώτη εκδοχή της παράστασης παρουσιάστηκε τον Μάιο του 2013 στο χώρο stage@leeds
του Πανεπιστημίου του Leeds από 20μελή θίασο και γνώρισε μεγάλη επιτυχία στο αγγλικό κοινό. 
Η  παράσταση που έρχεται στην Αθήνα περιέχει στοιχεία της εκδοχής του Μαΐου 2013, αλλά έχει 
δουλευτεί από την αρχή,  ώστε να  προσαρμοστεί σε ένα νέο 10μελή θίασο, τον οποίο αποτελούν
 ηθοποιοί που παίζουν σε διάφορες επαγγελματικές σκηνές της Αγγλίας, κάποιοι από αυτούς σε
 θέατρα του West End και το Old Vic, με κοινό συνδετικό τους κρίκο τις σπουδές και την αποφοίτησή 
τους από το Πανεπιστήμιο του Ληντς.
Μία συζήτηση με τον σκηνοθέτη Γιώργο Ροδοσθένους για την παράσταση 
Ποια σημεία του έργου του Σοφοκλή αναδεικνύει η διασκευή σας και πως συνδέετε
 την ιστορία με τη σημερινή πραγματικότητα;
Βασικά επικεντρωνόμαστε στις ανθρώπινες σχέσεις όπως  στην αδελφική αγάπη αλλά και την 
αδελφική αντιζηλία ανάμεσα στον Ετεοκλή και τον Πολυνίκη, και στις σχέσεις πατέρα-γιού.
 Επίσης ρίχνουμε βάρος στους δευτερεύοντες χαρακτήρες εστιάζοντας στο ρόλο π.χ. της Ισμήνης. Αλλά και η σχέση Αντιγόνης - Αίμονα παίρνει στοιχεία από την ιστορία αγάπης του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας. Τέλος χρησιμοποιούμε τις αγγλικές διαδηλώσεις στις αρχές του 2011 (London Riots) που αποτελούν το σημείο έναρξης της παράστασης μας. 
Τι σημαίνει για σας προσαρμογή του αρχαίου δράματος στο σήμερα και πως γίνεται 
αυτή η προσαρμογή;
Παίρνοντας  υπόψη τα πέντε στοιχεία του Μichael Etherton  για την προσαρμογή, που είναι: 
Η επιφανειακή (όταν γίνονται μικρές διακοσμητικές αλλαγές)
Η αλλαγή περιόδου και χώρου
Προσαρμογή του περιεχομένου
Η αλλαγή της ιστορίας
Η αλλαγή του θέματος,
στη δική μας προσαρμογή έχουμε καλύψει και τα πέντε αυτά στοιχεία. 
Σε ποια κατεύθυνση κινείται η σκηνοθετική σας γραμμή και τι εννοείτε όταν μιλάτε 
για «δημιουργία μιας σωματικής και ακουστικής ερμηνείας της αφήγησης»;
Μας ενδιέφεραν ιδιαίτερα  οι συμμετρίες και ο τρόπος με τον οποίο θα μπορούσαμε να
 χρησιμοποιήσουμε την ιδέα του κύκλου σε όλες τις κινήσεις του έργου. Μετά από αρκετούς
επιτυχημένους αυτοσχεδιασμούς, αποφασίσαμε να στηρίξουμε τα πρώτα ¾ του έργου στο
 κείμενο και το τελευταίο ¼ στην κίνηση. Σ’ αυτό το τελευταίο μέρος η αφήγηση ξεδιπλώνεται
μέσω της κίνησης μόνον, χωρίς καθόλου λόγια. Έτσι τα λόγια (του αρχικού κειμένου του ποιητή)
 σίγασαν (θάνατος του συγγραφέα) και το νέο όραμα του έργου (σκηνοθέτης – συγγραφέας) 
πήραν τα ηνία και άλλαξαν την ιστορία: με νέες στιγμές και στοιχεία έκπληξης και 
διαφοροποίησης από το αρχικό. Έτσι, για παράδειγμα, όλοι οι θάνατοι πραγματοποιούνται
 ΕΠΑΝΩ στη σκηνή, ο Αίμων δεν απειλεί τον πατέρα του ενώ αντίθετα η Ευρυδίκη το κάνει,
 ο Κρέων και η Ισμήνη – οι μόνοι επιζήσαντες της τραγωδίας – ενώνονται στην τελευταία εικόνα.
 Έτσι αλλάζει η σχέση του κοινού με το θέαμα. Εμπλέκεται περισσότερο το κοινό και μάλιστα όταν
 αυτό συμβαίνει σε ένα περιβάλλον χαράς και ομορφιάς -όπως είναι ένα κατάστημα νυφικών 
(ο χώρος της παράστασης) η τραγωδία γίνεται πιο έντονη. 
Γιατί αποφασίσατε να τοποθετήσετε την ιστορία σε ένα κατάστημα νυφικών;
Έχοντας διαβάσει και παρακολουθήσει την τραγωδία πολλές φορές, μου γεννήθηκε 
η ιδέα ότι η ιστορία αναφερόταν σε «γάμους που ποτέ δεν έγιναν» και έτσι θα ήταν ένα
ακόμη στοιχείο τραγικής ειρωνείας να διαλέξουμε ως χώρο του έργου το εσωτερικό ενός
 καταστήματος νυφικών (σε αντίθεση με το χώρο έξω από τα τείχη του Παλατιού). Το γεγονός 
ότι υπάρχουν πέντε γάμοι που δεν πραγματοποιούνται (Πολυνίκης, Ετεοκλής, Ισμήνη, Αντιγόνη, 
Αίμων) με ενθάρρυνε να τραβήξω ακόμη περισσότερο την αφήγηση και να δείξω ΕΠΑΝΩ στη 
σκηνή το γάμο ανάμεσα στην Αντιγόνη και τον Αίμωνα αλλά και να υπαινιχθώ έναν ακόμη γάμο 
ανάμεσα στον Κρέοντα και την Ισμήνη.
Πως αποφασίσατε να παρουσιάσετε το χορό;
Στις έρευνες μου για το Αρχαίο Ελληνικό Δράμα και σε όλες τις παραστάσεις που έχω  
σκηνοθετήσει τα τελευταία 10 χρόνια (Αίας, Άλκηστις, Η γυναίκα του Ηρακλή, Ελένη, Ορέστης, 
Ιππόλυτος) με απασχολεί ιδιαίτερα η παρουσίαση του Χορού όχι ως μία ολότητα, αλλά ως
 ένα σύνολο ανεξάρτητων οντοτήτων. Έτσι, προσπαθώ πάντα να προσδώσω ξεχωριστές διακριτές
 προσωπικότητες στο χορό και να τις παρουσιάσω ως καθημερινούς απλούς πολίτες. 
Πως συνδέετε τη μουσική με την σκηνοθετική σας διδασκαλία. Σε τι συνίσταται η 
«πρακτική σύνθεσης στην ερμηνεία»;
Η όλη προσέγγιση της παράστασης με μουσικό τρόπο, στηρίζεται στη μουσικότητα της
γλώσσας και τη μουσικότητα ερμηνείας του λόγου. Στις σκηνικές εικόνες και τα διάφορα
 κινησιολογικά θέματα τα οποία επανέρχονται στην παράσταση σαν μουσικά μοτίβα και 
επαναλαμβάνονται με παραλλαγές (theme and variations). Οι φωτισμοί, το ηχητικό τοπίο,
ο σκηνικός χώρος όλα δένονται μεταξύ τους με μία συμμετρία και μία αρμονία, υπογραμμίζοντας
 δυνατά την αντίθεση ομορφιάς/αγριότητας (εγκληματικό και άγριο).
Βιογραφικά στοιχεία
Ο Δρ Γιώργος Ροδοσθένους είναι λέκτορας Μουσικού Θεάτρου στη Σχολή Παραστατικών 
Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών (School of Performance and Cultural Industries
του Πανεπιστημίου του Leeds, όπου διδάσκει 11 χρόνια. Είναι βραβευμένος θεατρικός 
σκηνοθέτης και συνθέτης όπως και Καλλιτεχνικός Διευθυντής της θεατρικής εταιρείας 
«Altitude North». Εργάζεται και ως συνθέτης για το θέατρο. Δουλειές του έχουν παρουσιαστεί 
στο Ηνωμένο Βασίλειο, τον Καναδά, τη  Γαλλία, τη Γερμανία και την Κύπρο. Ερευνητικά του
 ενδιαφέροντα αποτελούν: ο εκσυγχρονισμός και οι νέες προσεγγίσεις της Αρχαίας Ελληνικής 
Τραγωδίας, η σκηνοθεσία, το σώμα στην ερμηνεία, η τελειοποίηση των αυτοσχεδιαστικών 
τεχνικών και των πρακτικών σύνθεσης στην ερμηνεία, η σύνθεση ζωντανών 
μουσικών ηχοτοπίων ως διεπιστημονική διαδικασία και το Βρετανικό Μιούζικαλ.
 Σήμεραδουλεύει πάνω στο βιβλίο του: «Theatre as Voyeurism: The Pleasure(s) of Watching». 
Ο 
 Ashley ScottLayton είναι συγγραφέαςσκηνοθέτης και ιδρυτής του Ravenrock Theatre Company.
 Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνειMeriThe NymphA Love Affair 
(Ravenrock/ Lyric Hammersmith) Jamie BlakeCharlie Cumcup (Edinburgh Fringe)  
A/Girl (Oval House Theatre) Can’t Stop Me Now (Squint Theatre). Είναι επίσης μόνιμος 
 βοηθός σκηνοθέτη στο Lyric Hammersmith και αναπληρωτής σκηνοθέτης στο «Morning» του  
Simon Stephens. Σήμερα, επισκέπτεται θεατρικές ομάδες σε όλη την Ευρώπη και γράφει τις 
εμπειρίες του στο περιοδικό Exeunt
Λίγα λόγια για τη Σχολή Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών του Πανεπιστημίου του  Leeds
Η Σχολή Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών (School of Performance and  
Cultural Industries) του Πανεπιστημίου του  Leeds προσφέρει ένα μοναδικό συνδυασμό από 
αλληλένδετα επιστημονικά πεδία, μέσα σε ένα δυναμικό ερευνητικό πανεπιστημιακό περιβάλλον. 
Η υψηλή ποιότητα διδασκαλίας μυεί τους φοιτητές στη γνώση και τεχνογνωσία αιχμής. 
Η Σχολή δεν επικεντρώνει μόνο στην υποκριτική και την ερμηνεία, αλλά και στο ρόλο που η 
υποκριτική παίζει στο ευρύτερο πλαίσιο της πολιτιστικής και δημιουργικής ζωής της κοινωνίας. 
Η ερμηνεία τιθασεύει τα συναισθήματα, εμπλέκει τη νοημοσύνη και αναπτύσσει τη 
δημιουργικότητα, όπου και αν λαμβάνει χώρα: σε θέατρα, δρόμους, Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας
 ή στην τοπική κοινωνία.  
Θεωρεί ότι στις σύγχρονες κοινωνίες όλοι είναι ηθοποιοί, κριτικοί, καταναλωτές και θεατές και ότι οι πτυχιούχοι της Σχολής είναι ταγοί και καταλύτες στα επιλεγμένα πεδία δραστηριοποίησής τους. Η έρευνα που συντελείται στη Σχολή έχει σημαντική και κρίσιμη επιρροή στον επαγγελματικό κόσμο των παραστατικών τεχνών και στην επιλογή πολιτικής των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών. Η Σχολή έχει ένα ευρύ δίκτυο συνεργασιών με περιφερειακούς, εθνικούς και διεθνείς πολιτιστικούς οργανισμούς υψηλού κύρους και προωθεί την επιχειρηματικότητα ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. 
***

*****
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Πειραιώς 206, Ταύρος, Αθήνα 177 78,  τηλ. 210 3418 550,  φαξ.  210 3418 570
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο : info@mcf.gr Ιστοσελίδα:  www.mcf.gr 
Εισιτήρια προπωλούνται στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος)
Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση
Αγορά με πιστωτική κάρτα: 210 3418579, Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και στην Ιστοσελίδα του
 Ιδρύματος www.mcf.gr 
Εισιτήρια προπωλούνται και στα καταστήματα Public: Σύνταγμα, Πειραιά, Γλυφάδας, 
Αγ. Δημητρίου Metro Mall,  Athens Mall Μαρούσι.
Υποστηρικτές Ιδρύματος ΜΚακογιάννης
PricewaterhouseCoopers Business Solutions S.A. Where value begins
Dogkas Wines
Konstantinos
Playground Productions
Χορηγοί  Επικοινωνίας Ιδρύματος ΜΚακογιάννης
ΤΑ ΝΕΑ      METROPOLIS     Το Ποντίκι
Αθήνα 9,84         BHMA FM 99.5           Ως 3
Ε-go.gr,     Ελculture.gr                Clickatlife.gr        
Culturenow.gr    Mediasoup.gr            Monopoli.gr       In2life.gr
Camera Stylo online
Στάθμευση στο εμπορικό κέντρο athensheart
Οι  θεατές των παραστάσεων του ΙΜΚ δικαιούνται δωρεάν στάθμευση στο Parking του 
εμπορικού κέντρου Athens Heart από Δευτέρα έως Σάββατο από τις  08:00 – 22:00. 
Από τις 22:00 έως τη 01:00 η χρέωση είναι 2,5€ και 1€ για κάθε επιπλέον ώρα στάθμευσης
 μετά από τη 01:01.
Τις Κυριακές οι θεατές των παραστάσεων του ΙΜΚ θα επιβαρύνονται  με 2,5€ για χρήση του 
parking από τις 10:00  έως 01:00. Από τις 01:01πμ  θα επιβαρύνεται με κόστος 1€ για κάθε
 επιπλέον ώρα.
Γραφείο Τύπου ΙΜΚ:  Χαρά Πετρούνια 
6972 710 991, e-mail: x-petrouyia@ath.forthnet.gr